لوگو چيست و چرا از اهميت بالايي برخوردار است؟
لوگو يكي از اجزاي مهم در هر برند و كسب و كاري است كه مي تواند معرف ويژگي ها و محصولات آن باشد. اين جلوه هاي بصري انواع مختلفي دارند كه لازم است با توجه به نوع كسب و كار و ساير ويژگي هاي ديگر كه در ادامه به توضيح آنها مي پردازيم، طراحي بشوند. در اين مقاله بيشتر به معرفي logo و اهميت آن مي پردازيم.
معرفي لوگو
امروزه كمتر كسي يافت مي شود كه با لوگو هاي شركت هاي معروفي مانند اپل، نايك، پپسي و ... آشنا نباشد. logo كلمه اي لاتين به معني نماد، آرم و نشان واره مي باشد. اين نشانه هاي گرافيكي را مي توان به اشكال گوناگوني كه به سليقه و خلاقيت طراحان گرافيك بستگي دارد، طراحي كرد. لوگو ها به صورت هاي گوناگوني نظير حروف، نشانه ها، سمبل يا تركيبي از اين موارد مي باشد كه به عنوان سمبل و نمادي است كه شركت هاي تجاري، صنعتي، توليد و كسب و كار هاي خود با آن شناخته مي شود. اين عنصر گرافيكي بسته به ذهن خلاق طراحان گرافيك و منحصر به فرد بودن و جلوه بصري كه دارا هستند، مي توانند در ذهن مخاطبان خود ماندگار شوند.
دلايل اهميت طراحي لوگو
از دلايل اهميت اين عنصر بصري، مي توان به اين مورد اشاره كرد كه به وسيله آن مي توان در زمينه كسب و كار به خصوصيات و تعيين هويت يك سازمان يا كالا جنبه بصري بخشيد. طراحي يك سمبل جذاب و كارآمد نقش بسزايي در محبوبيت يك برند دارد. لوگـويي كه به خوبي طراحي شده باشد در به ماندگاري نام برند و شركت و ديده شدن آن در ذهن مشتريان و مخاطبان نقش مهمي دارد. شكل و رنگ لـوگو از مواردي است كه ماندگاري برند در ذهن مشتريان را بيشتر مي كند. يك لوگو منحصر بفرد باعث مي شود كه نوع خدمات، اهداف و محصول يك شركت راحتتر و سريعتر به مخاطبان معرفي شود.
عوامل مهم در تاثيرگذاري لوگو
از ويژگي ها و فاكتورهاي مهمي كه مي تواند طراحي logo يا لوگو را تاثير گذارتر نمايد، مي توان به اين موارد اشاره كرد:
-
انعطاف پذيري: به عنوان مثال شركت گوگل در طراحي برند به گونه اي عمل كرد كه توانست در سالهاي بعد نيز سمبل خود را بهبود بخشيده و در مناسبت هاي مختلف، نشانه هاي مرتبط با آن روز را در آن بروز رساني كند.
-
رنگ: در انتخاب رنگ نيز بايد به ماهيت كسب و كار توجه داشت، به عنوان مثال رنگ قرمز براي تجارت هاي سرشار از انرژي و جسارت مناسب است، رنگ سبز نماد طبيعت و رشد و رنگ آبي، آرامش را به مخاطب القا مي كند.
-
به كار گيري نام كسب و كار در برند: به عنوان مثال برند هايي مانند كوكا كولا و استار باكس را مي توان نام برد كه از نام شركت براي طراحي آرم آن مورد استفاده قرار گرفتند.
-
پايداري برند: يك طراحي موفق بايد به گونه اي باشد كه در طول زمان تكامل يافته و ماندگاري خود را با گذراندن طرح ها و مد هاي گوناگون از دست ندهد.
همچنين در طراحي لـوگو بايد نكات زير رعايت شود:
-
بايد با موضوع، مفهوم و ويژگي هاي برند سنخيت داشته باشد.
-
بدون هيچ مشكلي در وب سايت ها و كار هاي چاپي به صورت آنلاين قابل استفاده باشد.
تفاوت logo و آرم
لوگو و آرم تفاوت هاي زيادي دارند و تنها وجه اشتراك آنها در اين است كه هر دو سمبلي منحصر به فرد براي معرفي سازمان، شركت، موسسه و ... مي باشد.
لوگو يك نماد به شكل و فرم هاي مختلف گرافيكي است در صورتي كه آرم ها يك عنوان گرافيكي به شمار نمي آيند و فقط يك نشانه و يا تصوير گرافيكي ساده هستند.
با ديدن يك آرم مي توان گفت كه مربوط به چه عنوان و موضوعي است اما نمي توان به اين مورد پرداخت كه براي چه جايي ( اسم شركت و سازمان و .... ) مي باشد، بنابراين نام شركت مربوطه در كنار يا زير آرم ذكر مي شود. همچنين در طراحي يك آرم فقط از تصاوير استفاده مي شود و كلمات در آن كاربردي ندارد.
در طراحي يك برند از تصويري استفاده مي شود كه به نام برند و محصول مربوط است در صورتي كه در طراحي آرم، تصوير مورد طراحي ارتباط مستقيمي با نام محصول و شركت دارد.
در طراحي لوگو نياز به خلاقيت به صورت 100 درصدي مورد نياز است چون برند شما بايد منحصر بفرد باشد ولي در طراحي آرم ، چون نيازي به طراحي اختصاصي آرم وجود ندارد، وجود شباهت ها با ساير رقبا اشكالي نداشته و خلاقيت كمتري در حدود 40 تا 70 درصد مورد نياز است در نتيجه هزينه پرداختي كمتري وجود دارد.
انواع logo
در مورد انواع اين جلوه هاي بصري بايد گفت:
- logo هاي تصويري: اين نوع جلوه هاي بصري به صورت آيكونيك طراحي مي شوند.
- logo هاي نوشتاري: اين جلوه هاي بصري به صورت خلاقانه و سفارشي طراحي شده و مي تواند همراه با logo هاي تصويري باشد.
- logo هاي حرف نماد: اين نوع لوگـو ها با حرف اول برند و طراحي خلاقانه شكل مي گيرند.
- logo هاي تركيبي: اگر logo هاي نوشتاري و تصويري با يكديگر تركيب شود، اين نوع لوگـو ها ايجاد مي شوند.
برچسب: ،