طراحي لوگو طراحي لوگو .

طراحي لوگو

روانشناسي رنگ در برندينگ (قسمت دوم)

در قسمت قبل درباره اهميت رنگ در برندينگ توضيح داديم. در اين مقاله قصد داريم
 به معرفي معني و مفهوم هر رنگ در برندينگ پرداخته و فرمول ساخت يك طرح رنگ
 را با هم مرور كنيم.
آژانس هويت بصري آرمكده در كنار لوگو و طراحي لوگو حرفه اي به برندينگ نيز مي
 پردازد. براي آگاهي از انواع ريديزاين و بازسازي لوگو به وبسايت اين شركت مراجعه كنيد.
 
چگونه هويت برند خود را تعيين كنيم
قرمز براي Target كه مي‌خواهد شخصيت برندشان پرانرژي، جوان و پر سر و صدا باشد، 
شگفت‌انگيز بوده است. اما رنگ قرمز براي شركتي مانند تشك‌هاي كاسپر كه 
شخصيتي آرام و آرام را پرورش مي‌دهند و به معناي خواب خوب شبانه است، كار نمي‌كند.
انتخاب رنگ هاي برند شما آسان است اگر بدانيد مي خواهيد با چه چيزي ارتباط برقرار 
كنيد. يكي از اولين مراحل در ساختن يك برند، تعيين شخصيت برند شماست. اساساً،
 شما مي خواهيد به شركت خود مانند يك شخص فكر كنيد: آنها چه كساني هستند؟
 چه چيزي براي آنها مهم است؟
 
هنگامي كه اهداف شخصيت برند خود را مشخص كرديد، چگونه تعيين مي كنيد كه
 كدام رنگ بهترين كارايي را دارد؟ ابتدا با يادگيري تداعي هاي احساسي هر رنگ شروع مي شود.
 
رنگ هاي مختلف برندينگ به چه معناست؟
ما به اندازه كافي در مورد چكيده هاي رنگ هاي برند صحبت كرده ايم - بياييد به حقايق
 سخت معاني رنگ (يا حداقل برخي از دستورالعمل ها) بپردازيم. در اينجا خلاصه‌اي از
 معاني رنگ برند و تأثيري كه رنگ‌هاي مختلف برند مي‌توانند بر روي افراد داشته باشند
 آورده شده است:
 
قرمز - قرمز نشان دهنده اشتياق، هيجان و خشم است. مي تواند نشان دهنده
 اهميت و توجه باشد.
نارنجي - نارنجي مخفف بازيگوشي، سرزندگي و دوستي است. نشاط آور است و 
انرژي بر مي انگيزد.
زرد: رنگ زرد شادي، جواني و خوش بيني را برمي انگيزد، اما مي تواند جلب توجه يا
 مقرون به صرفه به نظر برسد.
سبز - سبز ثبات، رفاه، رشد و ارتباط با طبيعت را تداعي مي كند.
آبي روشن - سايه روشن آبي آرامش، اعتماد، گشودگي را تراوش مي كند. همچنين 
مي تواند دلالت بر بي گناهي داشته باشد.
آبي تيره – آبي تيره به معناي حرفه اي بودن، امنيت و رسمي بودن است. بالغ و
 قابل اعتماد است.
بنفش – بنفش مي‌تواند نشان‌دهنده سلطنت، خلاقيت و تجمل باشد.
صورتي - صورتي مخفف زنانگي، جواني و معصوميت است. از مدرن تا لوكس متغير
 است.
قهوه اي - قهوه اي ظاهر يا حالتي خشن، خاكي و قديمي ايجاد مي كند.
سفيد - سفيد تميزي، فضيلت، سلامتي يا سادگي را تداعي مي كند. مي تواند از مقرون
 به صرفه تا سطح بالا متغير باشد.
خاكستري - خاكستري مخفف بي طرفي است. مي تواند آرام، كلاسيك، جدي، مرموز
 يا بالغ به نظر برسد.
مشكي – مشكي حسي قدرتمند، پيچيده، تند، مجلل و مدرن را القا مي كند.
به خاطر داشته باشيد كه تاثير رنگ هاي برند شما به سبك و طرحي كه در آن استفاده 
مي شود و همچنين تركيب رنگي كه انتخاب مي كنيد بستگي دارد. اين يك نسخه خلاصه
 شده است، ارتباط ما با رنگ بسيار عميق تر از اين است - به عنوان مثال، زرد بيش از حد
 در واقع مي تواند باعث اضطراب شود. اگر مي‌خواهيد در مورد اين پيچيدگي‌ها بيشتر بدانيد، 
راهنماي كامل ما را در مورد تأثير رنگ بر احساسات و رفتارها بخوانيد.
اگر به دنبال يك برند تك رنگ هستيد، بخش سخت از قبل به پايان رسيده است.
 اما براي بسياري از شما، شما به يك طرح رنگ درگيرتر با رنگ هاي متنوع مي 
خواهيد. همانطور كه گويي انتخاب يك رنگ به اندازه كافي سخت نبود، اكنون بايد 
چندين رنگ را انتخاب كنيد و مطمئن شويد كه آنها به روشي كه مي خواهيد تركيب مي شوند.
 
فرمول ساخت يك طرح رنگ برند
 
بديهي است كه هيچ راه درستي براي انتخاب طرح رنگ برند شما وجود ندارد. وقتي
 با انتزاعي‌هايي مانند هويت برند سروكار داريد، تعيين قوانين سخت و سريع دشوار و
 غيرعاقلانه است. گفته مي شود، اين روند مي تواند دلهره آور و گيج كننده باشد، 
بنابراين راهنمايي كمي مفيد است. در اينجا، ما قصد داريم روند خود را براي ساخت 
يك طرح رنگي توضيح دهيم كه مي‌توانيد بيشتر به عنوان چارچوب و كمتر به عنوان
 دستورالعمل‌هاي گام به گام از آن استفاده كنيد.
 
 
1. براي انتخاب 3 رنگ برنامه ريزي كنيد
پايه، لهجه و خنثي شما. طرح‌هاي رنگي برند بسته به نوع آن مي‌توانند بين 1 تا 4 رنگ 
داشته باشند (به زير مراجعه كنيد)، اما حتي طرح‌هاي تك رنگ نيز براي اهداف مختلف
 به تغييراتي در رنگ‌ها نياز دارند.
 
2. پايگاه خود را انتخاب كنيد
از بين همه ويژگي هاي شخصيتي برند شما، كدام يك از همه مهمتر است؟ رنگ پايه 
شما نه تنها بايد منعكس كننده غالب ترين ويژگي شخصيت برند شما باشد، بلكه بايد
 براي مخاطب هدفي كه مي خواهيد به آن دسترسي پيدا كنيد نيز جذاب باشد. رنگ‌هاي
 باقي‌مانده را بر اساس ميزان تطابق آنها با اين يكي انتخاب مي‌كنيد.
 
3. لهجه خود را انتخاب كنيد
لهجه شما همان رنگي خواهد بود كه بعد از رنگ پايه بيشتر از آن استفاده مي كنيد.
 اين كمي پيچيده‌تر از انتخاب رنگ پايه است زيرا محدوديت‌هاي بيشتري دارد: جداي 
از تطابق با ويژگي شخصيتي برند، رنگ لهجه شما بايد از نظر بصري با رنگ پايه شما 
همخواني داشته باشد، نه اينكه مخاطب شما را راضي كند.
 
4. انتخاب خنثي خود
رنگ خنثي شما به احتمال زياد رنگ پس زمينه خواهد بود، چيزي كه براي دوري از 
توجه انتخاب شده است. معمولاً اينها رنگ هاي خاكستري متفاوتي هستند، اما 
رنگ هاي بژ، سفيد و مايل به سفيد نيز كار مي كنند. مشكي نيز يك گزينه است، 
اما مراقب باشيد. تمايل دارد بر هر طرح رنگي كه بخشي از آن است تسلط يابد
در طول فرآيند انتخاب رنگ هاي برند خود، بايد هدف نهايي را در نظر داشته باشيد:
 از چه نوع طرح رنگي استفاده مي كنيد؟ به طور معمول، برندها از يكي از اين طرح‌هاي
 رنگي رايج برند استفاده مي‌كنند:
 
طرح‌هاي اصلي براي برندسازي رنگ‌ها، كه روي چرخ رنگ نشان داده شده‌اند.
هنگام انتخاب رنگ هاي برند، چرخه رنگ يكي از بزرگترين كمك هاي شما است. 
مكان رنگ ها به يكديگر روي چرخ.
تك رنگ - وقتي يك ويژگي شخصيتي داريد كه مي خواهيد روي آن تمركز كنيد، يك 
طرح تك رنگ بر معناي آن رنگ يك برند تأكيد مي كند. اگرچه براي برندهاي مينيماليستي 
عالي است، اما چالش در اينجا تمايز دادن رنگ ها به اندازه اي است كه بينايي شما از 
نظر بصري ضعيف نشود.
مشابه - رنگ‌هاي كنار هم در چرخه رنگ داراي روابط هماهنگ هستند، زيرا رنگ‌هاي 
مجاور معمولاً مفاهيم احساسي مشابهي دارند. طرح‌هاي مشابه شرط‌بندي مطمئني
 هستند، اما به اين ترتيب براي برجسته‌كردن يا جلب توجه بهترين نيستند.
مكمل - مكمل‌هاي رنگي - يا متضادها - رنگ‌هايي هستند كه مستقيماً در مقابل 
يكديگر روي چرخ‌هاي رنگ قرار دارند. از آنجايي كه آنها متضاد هستند، وقتي جفت مي
 شوند بهترين ها را در يكديگر نشان مي دهند. رنگ هاي مكمل را در تيم هاي ورزشي 
زياد مي بينيد. رنگ‌هاي مكمل براي جلوه‌هاي بصري پويا و محرك عالي هستند، اما مراقب
 باشيد كه برند ديگري را كپي كنيد زيرا بسيار محبوب هستند.
Triadic - يك طرح رنگ برندينگ پايدار، رنگ هاي سه گانه در قسمت هاي مساوي
 براي سه بخش مختلف از چرخه رنگ ترسيم مي شوند. طرح‌هاي سه‌گانه مانند
 تم‌هاي مشابه پايدار هستند، اما تنوع محرك‌تري مانند طرح‌هاي مكمل ارائه مي‌دهند.
 سخت ترين قسمت اين است كه سه رنگ را با ويژگي هاي هويت برند شما مطابقت 
دهيد.
نحوه تركيب رنگ هاي برند شما بارها و بارها در بسياري از جنبه هاي مختلف كسب 
و كار شما ظاهر مي شود. طرح رنگ برند شما ظاهر وب سايت، لوگو، طراحي فروشگاه
، تبليغات و غيره شما را تعيين مي كند و حتي به ظاهر جزئي مانند حساب رسانه هاي 
اجتماعي شما تبديل مي شود. پس همه آنها را با دقت انتخاب كنيد.
بدانيد چه زماني بايد خارج از خطوط رنگ كنيد
-
همانطور كه در بالا گفتيم، هيچ قانون مشخصي براي انتخاب رنگ هاي برند شما
 وجود ندارد. اين مقاله را بيشتر به عنوان يك دستورالعمل تقريبي در نظر بگيريد 
- منبعي آموزشي براي كمك به تصميم گيري آگاهانه. اما مهمتر از همه، غرايز
 دروني خود را ناديده نگيريد. توجه اصلي رنگ ها ارتباط عاطفي آنهاست، بنابراين
 هنگام تصميم گيري در مورد رنگ هاي برند خود از احساسات خود غافل نشويد.

 

منبع: https://99designs.com/blog/tips/branding-colors/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۹:۳۳ توسط:آرمين موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :